ماجرای حفاری تونل های غیرمجاز زیر بازار تهران چیست ؟

به گزارش تجارگستران ، بازار بزرگ تهران به عنوان شاهرگ اقتصادی کشور، با چالشی بیسابقه در زیر پوسته خود مواجه است. پدیده «زاغهکنی» و ایجاد فضاهای زیرزمینی بدون مجوز، شالوده ساختمانهای تاریخی منطقه ۱۲ را متزلزل کرده است. این موضوع که از اواسط دهه ۹۰ آغاز شده، اکنون با ورود نهادهای قضایی و نظارتی به مرحله برخورد قاطع رسیده است.
ابعاد فاجعهبار حفر تونل زیر بازار تهران و تخلیه پی ساختمانها
به گفته شهردار منطقه ۱۲، شناسایی این تخلف بزرگ از فروردین ماه سال جاری توسط تیمهای نظارتی ناحیه ۳ آغاز شد. افراد سودجو با سوءاستفاده از پیچیدگیهای معماری بازار، اقدام به خالی کردن زیربنای سراهایی همچون «آزادی»، «نادر» و «زیبا» کردهاند. این اقدامات عمدتاً در ساعات شب و پس از تعطیلی بازار انجام شده تا خروج خاک حاصل از حفاریها جلب توجه نکند.
بررسیهای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نشان میدهد که ایجاد طبقات جدید در زیرزمین از طریق تونلکنی، باعث تغییر شکلهای ناهمگن در سازه شده است. این ناپایداری به حدی است که احتمال فروریزش موضعی یا کلی این سراهای متصل به هم به شدت بالا ارزیابی شده است.
تهدید جانی ۳۰۰۰ کسبه در پی ناایمنی سازهها
معاون پیشگیری سازمان آتشنشانی تهران اعلام کرد که در این سه سرای ناایمن، حدود ۱۰۰۰ واحد صنفی فعال هستند که به طور مستقیم جان ۳۰۰۰ شاغل و روزانه بیش از ۵۰۰۰ مراجعهکننده را تهدید میکنند. به دلیل شدت ناپایداری سازهای، اولویت فعلی از تجهیزات ایمنی حریق به استحکامبندی بنا تغییر یافته است؛ چرا که با وضعیت فعلی، هر لحظه امکان وقوع یک فاجعه انسانی وجود دارد.
دستور قضایی برای پلمب و نوسازی کانونهای خطر
با حضور معاون دادستان تهران در محل، دستورات فوری برای متوقف کردن هرگونه فعالیت در بخشهای غیرمجاز صادر شد. طبق تصمیمات اتخاذ شده، مقرر گردید:
- پلمب فوری: بخشهایی که تحت تأثیر حفاری تونل زیر بازار تهران قرار گرفتهاند، تا تعیین تکلیف فنی مسدود شوند.
- فازبندی بازسازی: برای جلوگیری از ضرر مالی کسبه، نوسازی و ایمنسازی باید به صورت مرحلهای انجام شود.
- پاسخگویی مالکان: طبق قانون، مالکان و ذینفعان موظف به ایمنسازی هستند و در صورت استنکاف، شهرداری رأساً اقدام و هزینهها را دریافت خواهد کرد.
گلایه کسبه از اقدامات مخفیانه سودجویان در زیرزمین
کسبه بازار با تایید حفر تونل زیر بازار تهران توسط افرادی که مدعی مالکیت هستند، اعلام کردند که این حفاریها با هدف ایجاد انبارهای تجاری غیرقانونی صورت گرفته است. آنها از دستگاه قضایی خواستار برخورد با مجرمانی هستند که با پیخواری، امنیت کل بازار را فدای منافع شخصی کردهاند. هیئت امنای بازار نیز آمادگی خود را برای همکاری در طرحهای نوسازی مشروط بر حفظ حقوق سرقفلیداران اعلام کرده است.
در نهایت، مرکز تحقیقات وزارت راه و سازمان مدیریت بحران بر این نکته تأکید دارند که بازار تهران به دلیل اهمیت اقتصادی و تراکم جمعیت، دیگر تاب تحمل چنین تخلفات سازهای را ندارد و هرگونه مماشات در برابر پدیده «جرزخواری» میتواند به بهای جان هموطنان تمام شود.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0