ایلان ماسک اپل را به دلیل تبعیض علیه Grok تهدید کرد

به گزارش تجارگستران ، ایلان ماسک، میلیاردر و بنیانگذار شرکتهای تسلا و اسپیسایکس، روز دوشنبه اپل را به دلیل آنچه “نقض قوانین ضد انحصار” در رتبهبندی اپلیکیشن Grok میداند، تهدید به اقدام قانونی کرد. Grok یک هوش مصنوعی چتبات است که توسط استارتاپ هوش مصنوعی xAI متعلق به او توسعه یافته است.
ماسک در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (X) نوشت: “اپل به گونهای رفتار میکند که رسیدن هر شرکت هوش مصنوعی دیگری غیر از OpenAI به رتبه اول در اپ استور را ناممکن میسازد، که این خود نقض آشکار قوانین ضد انحصار است. xAI فوراً اقدام قانونی خواهد کرد.
ماسک در پست دیگری به شدت از اپل انتقاد کرد و نوشت: “چرا از قرار دادن Grok در بخش «اپلیکیشنهای ضروری» خودداری میکنید، در حالی که X اپلیکیشن خبری شماره یک دنیا است و Grok در بین تمام اپلیکیشنها رتبه پنجم را دارد؟ آیا دارید بازی سیاسی میکنید؟”
سال گذشته، اپل با OpenAI قراردادی برای ادغام چتجیپیتی (ChatGPT) در محصولات خود از جمله آیفون، آیپد و مکبوک منعقد کرد. ماسک در آن زمان گفته بود: “اگر اپل، OpenAI را در سطح سیستم عامل ادغام کند، دستگاههای اپل در شرکتهای من ممنوع خواهند شد. این یک نقض امنیتی غیرقابل قبول است.”
این تهدیدات در حالی مطرح میشود که ماسک پیش از این، موفقیت Grok در سبقت گرفتن از گوگل و رسیدن به جایگاه پنجمین اپلیکیشن رایگان برتر در اپ استور را جشن گرفته بود.
رقابت با OpenAI و Grok
بررسی CNBC نشان میدهد که چتجیپیتی در حال حاضر در رتبه اول اپلیکیشنهای رایگان در اپ استور آمریکا قرار دارد و تنها چتبات هوش مصنوعی است که در بخش “اپلیکیشنهای ضروری” اپل معرفی شده است. همچنین، اپ استور در بالای بخش “اپلیکیشنها”، لینکی برای دانلود جدیدترین مدل OpenAI یعنی GPT-5 قرار داده است. OpenAI هفته گذشته مدل پیشرفته GPT-5 را پس از عرضه چتبات جدید ماسک، یعنی Grok 4، معرفی کرد.
ماسک که یکی از بنیانگذاران OpenAI در سال ۲۰۱۵ بود، از سال ۲۰۱۸ از هیئت مدیره آن خارج شد و اکنون در یک دعوای حقوقی، این شرکت و مدیرعامل آن، سم آلتمن، را متهم کرده که از مأموریت اصلی خود برای توسعه هوش مصنوعی “به نفع بشریت” منحرف شدهاند.
در پاسخ به تهدیدات ماسک علیه اپل، سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، در پستی نوشت: “این ادعا بسیار قابل توجه است، با توجه به آنچه من شنیدهام که ایلان برای دستکاری ایکس به منظور بهرهمندی از خود و شرکتهایش و آسیب رساندن به رقبایش و افرادی که دوست ندارد، انجام میدهد.”
این اولین باری نیست که اپل با چالشهای حقوقی ضد انحصار مواجه میشود. سال گذشته، وزارت دادگستری آمریکا در یک پرونده تاریخی، این شرکت را به دلیل انحصارگرایی در اکوسیستم آیفون تحت پیگرد قانونی قرار داد. همچنین در ماه ژوئن، یک هیئت قضایی درخواست اضطراری اپل را برای توقف تغییرات در اپ استور رد کرد. بر اساس این حکم، اپل دیگر نمیتواند از لینکهای پرداخت درون برنامهای کمیسیون دریافت کند یا به توسعهدهندگان دیکته کند که این لینکها چگونه باید به نظر برسند.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0