تاریخ انتشار : شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۶ خبرنگار : داود کنعانی
کد خبر : 7539

دولت آمریکا ۱۰ درصد از سهام اینتل را تصاحب کرد 

دولت آمریکا ۱۰ درصد از سهام اینتل را تصاحب کرد 
، سهام اینتل در معاملات روز جمعه حدود ۶ درصد افزایش یافت. بر اساس بیانیه مطبوعاتی اینتل، دولت آمریکا با سرمایه‌گذاری ۸.۹ میلیارد دلاری، ۴۳۳.۳ میلیون سهم از سهام عادی اینتل را به قیمت ۲۰.۴۷ دلار به ازای هر سهم خریداری کرده است.

به گزارش تجارگستران ، هاوارد لوتنیک، وزیر بازرگانی آمریکا، روز جمعه اعلام کرد که دولت ایالات متحده ۱۰ درصد از سهام شرکت اینتل را در اختیار گرفته است. این اقدام، جدیدترین تلاش دولت ترامپ برای اعمال کنترل بر شرکت‌های آمریکایی است.

با انتشار این خبر، سهام اینتل در معاملات روز جمعه حدود ۶ درصد افزایش یافت. بر اساس بیانیه مطبوعاتی اینتل، دولت آمریکا با سرمایه‌گذاری ۸.۹ میلیارد دلاری، ۴۳۳.۳ میلیون سهم از سهام عادی اینتل را به قیمت ۲۰.۴۷ دلار به ازای هر سهم خریداری کرده است. این سرمایه‌گذاری به دولت ۱۰ درصد از سهام شرکت را واگذار می‌کند. اینتل اشاره کرده که قیمتی که دولت پرداخت کرده، با تخفیف نسبت به قیمت فعلی بازار بوده است.

تأمین مالی و واکنش ترامپ

از مجموع این مبلغ، ۵.۷ میلیارد دلار از بودجه‌های اعطایی تحت قانون CHIPS که پیش‌تر تخصیص یافته بود اما پرداخت نشده بود، تأمین شده و ۳.۲ میلیارد دلار دیگر از جوایز دولتی جداگانه تحت برنامه‌ای برای ساخت تراشه‌های امن به دست آمده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در پستی در شبکه اجتماعی Truth Social نوشت: “ایالات متحده برای این سهام هیچ پولی پرداخت نکرد و اکنون ارزش سهام آن حدود ۱۱ میلیارد دلار است. این یک معامله بزرگ برای آمریکا و همچنین یک معامله عالی برای اینتل است.”

اینتل همچنین اعلام کرد که دولت آمریکا هیچ کرسی در هیئت مدیره یا حق حاکمیتی دیگری نخواهد داشت. لیپ-بو تان، مدیرعامل اینتل، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: “به عنوان تنها شرکت نیمه‌رسانای آمریکایی که تحقیق و توسعه و تولید تراشه‌های پیشرفته را در خاک ایالات متحده انجام می‌دهد، اینتل عمیقاً متعهد به تضمین این است که پیشرفته‌ترین فناوری‌های جهان، ساخت آمریکا باشند.”

تغییر در سیاست صنعتی آمریکا

این اقدام، نشان‌دهنده تغییر آشکار در سیاست صنعتی ایالات متحده است که در آن دولت نقش فعالی در بخش خصوصی ایفا می‌کند. لوتنیک این هفته در CNBC گفته بود که دولت آمریکا در ازای دریافت بودجه قانون CHIPS، به دنبال سهام مالکیت در اینتل است. او اظهار داشت: “ما باید در ازای پولمان سهام مالکیت بگیریم. بنابراین ما پول را که قبلاً توسط دولت بایدن متعهد شده بود، پرداخت می‌کنیم و در ازای آن سهام می‌گیریم.”

اینتل پیش از این در هفته جاری حامی بزرگ دیگری را نیز معرفی کرده بود؛ شرکت سافت‌بانک اعلام کرد که سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری در اینتل انجام خواهد داد که معادل حدود ۲ درصد از سهام شرکت است.

فناوری اینتل در مقایسه با شرکت تولید نیمه‌رسانای تایوان (TSMC) که برای شرکت‌هایی مانند اپل، انویدیا، کوالکام، AMD و حتی خود اینتل تراشه تولید می‌کند، عقب‌تر دیده می‌شود. اینتل میلیاردها دلار برای ساخت یک سری کارخانه تراشه در اوهایو هزینه کرده است تا پیشرفته‌ترین تراشه‌ها، از جمله برای هوش مصنوعی، را تولید کند.

اما در ماه جولای، تان در یادداشتی به کارمندان گفت که “دیگر چک سفید وجود ندارد” و اینتل ساخت مجتمع کارخانه‌ای خود در اوهایو را بسته به شرایط بازار کند خواهد کرد. قرار است فعالیت کارخانه اوهایو در سال ۲۰۳۰ آغاز شود. قانون CHIPS در سال ۲۰۲۲ در دولت بایدن تصویب شد. / cnbc

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.