تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۵ - ۱۹:۱۹ خبرنگار : داود کنعانی
کد خبر : 14146

اکسیوس : پیام محرمانه ترامپ به ایران پیش از عملیات تنگه هرمز

اکسیوس : پیام محرمانه ترامپ به ایران پیش از عملیات تنگه هرمز
دولت ترامپ پیش از آغاز عملیات در تنگه هرمز پیام محرمانه‌ای به ایران ارسال کرد، اما حملات ادامه یافت. در حالی که واشنگتن از حفظ آتش‌بس سخن می‌گوید، احتمال تشدید درگیری‌ها و بازگشت به جنگ همچنان مطرح است.

به گزارش تجارگستران ، یک مقام ارشد دولت ترامپ روز یکشنبه به‌صورت محرمانه ایران را از آغاز قریب‌الوقوع عملیات آمریکا برای «هدایت» کشتی‌ها در تنگه هرمز مطلع کرد و به تهران هشدار داد که در این روند مداخله نکند. این موضوع را یک مقام آمریکایی و منبعی آگاه تأیید کرده‌اند.

هشدار آمریکا به ایران درباره عملیات هرمز و واکنش تهران

ارسال این پیام نشان می‌دهد کاخ سفید در تلاش بوده تا از تشدید تنش‌ها جلوگیری کند. با این حال، علی‌رغم این هشدار، ایران مجموعه‌ای از حملات علیه ناوهای نیروی دریایی آمریکا، کشتی‌های تجاری و اهدافی در امارات انجام داد.

روز سه‌شنبه، وزیر دفاع آمریکا ، و رئیس ستاد مشترک ارتش ، تلاش کردند شدت حملات ایران را کم‌اهمیت جلوه دهند و اعلام کردند آتش‌بس همچنان برقرار است.

با این وجود، برخی مقامات آمریکایی و اسرائیلی معتقدند در صورت ادامه بن‌بست دیپلماتیک، ترامپ ممکن است تا پایان هفته دستور ازسرگیری جنگ را صادر کند.

پروژه آزادسازی تنگه هرمز

هشدار مربوط به پروژه موسوم به «Project Freedom» روز یکشنبه ارسال شد و با پیام منتشرشده ترامپ در شبکه اجتماعی Truth  همزمان بود.

هگست نیز اعلام کرد آمریکا هم به‌صورت علنی و هم غیرعلنی با ایران در تماس است تا این عملیات دفاعی بدون مانع انجام شود.

سخنگوی کاخ سفید،  از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد و تنها به پیام ترامپ ارجاع داد. در نخستین روز اجرای عملیات (دوشنبه)، ایران چندین حمله علیه ناوهای آمریکایی عبوری از تنگه و همچنین کشتی‌های تجاری و اهدافی در امارات انجام داد.

ژنرال کین در کنفرانس خبری اعلام کرد این حملات «در حدی نبوده که منجر به ازسرگیری درگیری‌های گسترده شود.»

هگست نیز تأکید کرد: «در حال حاضر آتش‌بس برقرار است» و افزود که آمریکا انتظار برخی تنش‌ها در ابتدای عملیات را داشته است.او همچنین اشاره کرد که برخی اقدامات سپاه پاسداران  ممکن است خارج از چارچوب مذاکرات باشد و مهار آن بر عهده ایران است.

هر دو مقام نظامی تأکید کردند که ارتش آمریکا آماده است در صورت دستور ترامپ، به‌سرعت جنگ را از سر بگیرد.

در ۲۴ ساعت نخست، این عملیات تأثیر قابل‌توجهی بر افزایش عبور نفتکش‌ها نداشت. سنتکام اعلام کرد روز دوشنبه تنها دو کشتی با پرچم آمریکا از تنگه عبور کرده‌اند و روز سه‌شنبه هیچ کشتی عبور نکرده است.

با وجود ادعای آمریکا مبنی بر آماده بودن کشتی‌های بیشتر، به نظر می‌رسد بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل هنوز به امنیت مسیر اعتماد ندارند.

روز سه‌شنبه حمله جدیدی از سوی ایران علیه کشتی‌ها گزارش نشد. قالیباف اعلام کرد ایران با اقدامات خود «معادله جدیدی» ایجاد کرده است.

همچنین عراقچی گفت مذاکرات با میانجی‌گری پاکستان در حال پیشرفت است و از دولت ترامپ خواست تحت تأثیر عوامل مخرب قرار نگیرد.

آخرین وضعیت:
وزارت دفاع امارات اعلام کرد ایران روز سه‌شنبه حملات جدیدی با موشک و پهپاد علیه این کشور انجام داده و سامانه‌های پدافندی در حال مقابله با آن هستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.