اروپا مکانیزم ماشه علیه ایران را فعال کرد؛ عراقچی پاسخ میدهیم

به گزارش تجارگستران به نقل از فارس ، روز پنجشنبه، ششم شهریورماه، وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس به همراه کایا کالاس، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در تماسی تلفنی با سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، قصد خود را برای آغاز رسمی فرایند موسوم به حلوفصل اختلاف در برجام، موسوم به مکانیزم ماشه، به اطلاع وی رساندند. این اقدام با ارسال نامهای به شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام خواهد شد.
واکنش تند ایران به اقدام اروپا به فعال کردن مکانیزم ماشه
در پی این گفتگو، وزیر امور خارجه ایران اقدام سه کشور اروپایی را ناموجه، غیرقانونی و فاقد هرگونه مبنای حقوقی دانست. عراقچی با یادآوری عملکرد مسئولانه و مبتنی بر حسن نیت ایران در پایبندی به دیپلماسی، تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران برای حفظ و تأمین حقوق و منافع ملی خود به نحو مقتضی به این اقدام غیرقانونی پاسخ خواهد داد. او همچنین ابراز امیدواری کرد که سه کشور اروپایی با درک واقعیتهای موجود، این حرکت نادرست خود را ظرف روزهای آینده اصلاح کنند.
مکانیزم ماشه علیه ایران
با این حال، کشورهای اروپایی در تماس خود بر آمادگیشان برای یافتن یک راهحل دیپلماتیک طی ۳۰ روز آینده برای حلوفصل موضوعات و جلوگیری از بازگشت قطعنامههای تحریمی شورای امنیت تأکید کردند. این در حالی است که کاظم غریبآبادی، معاون وزیر امور خارجه، پیش از این هشدار داده بود که اگر اروپا بخواهد فرآیند مکانیزم ماشه را آغاز کند، ایران نیز واکنش لازم را نشان خواهد داد. او افزود که ایران هشدار یا نامه خود را به شورای امنیت خواهد فرستاد و مسیر تعامل با آژانس بینالمللی انرژی اتمی نیز تحت تأثیر قرار گرفته و احتمالاً متوقف خواهد شد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0