فعالان رسانهای، اجتماعی و سیاسی خواستار تحریم «ایران اینترنشنال» شدند

به گزارش تجارگستران ؛ در این بیانیه آمده است که رسانهها بخش مهمی از زندگی امروز ما را شکل میدهند و معمولاً بازتابدهنده دیدگاههای بخشی از جامعه هستند. پس از انقلاب، رسانههای فارسی خارج از کشور تلاش کردند تا جای “رسانه ملی” را پر کنند، اما با تنوع فکری ایرانیان، دیگر امکان “رسانه همگان” بودن از بین رفته است. به تدریج، گرایشهای سیاسی معینی در این رسانهها غالب شده که عمدتاً بیانگر آرای بخشی از اپوزیسیون و مواضع حامیان مالی آنهاست. در سالهای اخیر، برخی از این رسانهها، همزمان با ظهور ترامپیسم، به راست افراطی گرایش پیدا کردهاند.
این بیانیه تأکید میکند که تاریخ بارها نشان داده است ابزار اطلاعرسانی، اگر بیپروا و مسئولیتناپذیر باشد، میتواند محور جنگ و آشوب شود. با استناد به نقل قول معروف ویلیام راندولف هرست، ناشر آمریکایی (“تو اخبار را بساز، من جنگ را برایت میسازم”)، فعالان امضاکننده بیانیه، شبکههایی مانند «ایران اینترنشنال» را به ابزاری در دست پروژههای جنگ روانی دشمنان ایران و در راستای “ایرانویرانگری” تبدیل شدهاند.
نقش ایران اینترنشنال در تجاوز اخیر اسرائیل و آمریکا به ایران
در جریان تجاوز اخیر اسرائیل و آمریکا علیه ایران (از ۱۳ تا ۲۴ ژوئن ۲۰۲۵ میلادی)، شبکه «ایران اینترنشنال» به وضوح و با تمام قوا در جبهه رسانهای دشمنان ایرانزمین ایستاد و به تریبون تبلیغات جنگی اسرائیل-آمریکا علیه ایران بدل شد. فعالان رسانهای معتقدند پوشش یکجانبه و ایرانستیزانه این شبکه از حملات، با زبانی تحریکآمیز و آمیخته به دروغ، کژاطلاعات، خبرسازی و بزرگنمایی به سود دشمن، نشان داد که هدف آن نه اطلاعرسانی بیطرفانه و حرفهای، بلکه تشدید فضای روانی و تضعیف روحیهی ملی در ایران است.
این بیانیه به طور خاص به این نکته اشاره میکند که «ایران اینترنشنال» در جنگ اخیر، با نفی تجاوز اسرائیل به ایران و عادیسازی این حمله آشکار نظامی، آشکارا به اهداف روانی دشمنان کمک کرد. هر بار که اسرائیل به ایران حمله میکرد، این شبکه آن را در قاب «حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی» بیان میکرد و هر بار ایران پاسخ میداد، آن را در قاب «حمله ایران به اسرائیل» صورتبندی میکرد. همچنین، این شبکه با انتشار اخبار نادرست درباره تلفات نظامی ایران و ادعاهای بیاساس درباره شکست کشور، تلاش کرد تا فضای یأس و تردید را در جامعه ایرانی دامن زند.
تبدیل شدن ایران اینترنشنال به “اتاق جنگ روانی دشمن” و عدم شفافیت مالی
بیانیه فعالان تأکید دارد که «ایران اینترنشنال» با سابقه چندساله در جهتدهی اخبار، تحریف واقعیتها و اعطای تریبون به گروههای با سابقه تروریستی، به اتاق جنگ روانی و عملیات شناختی دشمنان ایران تبدیل شده است. به عنوان مثال، در جریان حمله تروریستی اهواز، این شبکه به صورت زنده با یکی از اعضای گروه الاحوازیه که مسئولیت حمله را برعهده گرفته بود، مصاحبه کرد؛ اقدامی که با واکنش منفی افکار عمومی ایرانی و حتی بررسی حقوقی نهاد رگولاتوری آفکام (Ofcom) مواجه شد. در جریان تجاوز نظامی اخیر اسرائیل نیز، موارد متعددی از ترویج خشونت در این شبکه پخش شد که قابلیت تعقیب حقوقی دارد.
این بیانیه همچنین به عدم شفافیت منابع مالی «ایران اینترنشنال» اشاره کرده و بیان میکند که اگرچه گفته میشد برخی کشورهای عربی تأمین مالی آن را بر عهده دارند، اما امروزه این شبکه تمامقد در خدمت اهداف تبلیغاتی اسرائیل قرار گرفته است. ایجاد ابهام عمدی در این زمینه از طرف مدیران «ایران اینترنشنال»، این شبکه را به رسانهای غیرشفاف تبدیل کرده که تنها ایرانستیزی آن شفاف است.
درخواست برای قطع همکاری با ایران اینترنشنال
در پایان، جمعی از فعالان رسانهای، اجتماعی و سیاسی داخل و خارج ایران، از همهی روزنامهنگاران، تحلیلگران و کنشگران مستقل و ایراندوست خواستهاند تا همکاری خود را با رسانهی «ایران اینترنشنال» – حتی در حد مصاحبه و یادداشت – قطع کنند. این بیانیه تأکید میکند که همکاری با رسانهای که زیر نام ایران به ایرانستیزی مشغول است و در بزنگاه خطر، نقش خود را در همسویی با دشمنان ایرانزمین آشکار کرده، به معنای پشت کردن به وطن کهن ایران است.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0