تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵ خبرنگار : سارا دهنوی
کد خبر : 6056

هوشمندسازی مناطق حفاظت شده، راهکاری برای جبران کمبود محیط‌بان

هوشمندسازی مناطق حفاظت شده، راهکاری برای جبران کمبود محیط‌بان
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران با تأکید بر کمبود شدید نیروی انسانی در زمینه حفاظت از محیط زیست، از گسترش استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمندسازی مناطق حفاظت‌شده به عنوان راهکاری برای افزایش کارایی و کاهش تلفات محیط‌بانان خبر داد. این رویکرد، که با افتتاح سیستم پایش هوشمند در منطقه حفاظت‌شده «لشگردر» ملایر آغاز شده، قرار است به زودی سراسر کشور را پوشش دهد.

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در مراسم افتتاح سیستم پایش هوشمند منطقه حفاظت شده «لشگردر» ملایر، بر لزوم استفاده از فناوری‌های نوین برای حفاظت از محیط زیست کشور تأکید کرد. او اشاره کرد که ایران در مقایسه با میانگین جهانی، با کمبود شدید محیط‌بان مواجه است؛ به طوری که تنها حدود ۳۸۰۰ محیط‌بان برای حفاظت از ۲۰ میلیون هکتار منطقه تحت حفاظت وجود دارد که یک هشتم تا یک دهم میانگین جهانی است.

نقش فناوری در حفاظت

سلاجقه با اشاره به آمار بالای شهدای محیط‌بان، بیان کرد که برای به حداقل رساندن خسارت‌ها و افزایش دقت در کشف و تعقیب مجرمان، هوشمندسازی مناطق ضروری است. او افتتاح سیستم پایش هوشمند در منطقه کوهستانی و صعب‌العبور لشگردر ملایر را گامی مهم در این راستا دانست. به گفته وی، همکاران در محیط زیست همدان با استفاده از دوربین‌های دوربرد، این منطقه را تحت پوشش قرار داده‌اند که این امر به کشف و تعقیب متخلفان و قاچاقچیان و کاهش تلفات محیط‌بانان کمک می‌کند.

گسترش پایش هوشمند و استفاده از پهپاد

معاون رئیس جمهور همچنین از برنامه سازمان محیط زیست برای پوشش کامل مناطق کشور با یک سیستم مانیتورینگ مرکزی تا پایان دولت سیزدهم خبر داد. او افزود که بسیاری از تالاب‌ها نیز به صورت آنلاین پایش می‌شوند که این اقدام به کاهش آتش‌سوزی‌ها کمک کرده است.

سلاجقه به استفاده از ظرفیت‌های پهپادی برای حفاظت از مناطق اشاره کرد و گفت که بسیاری از استان‌ها پهپاد خریداری کرده‌اند و سازمان در تلاش است تا یک یگان پهپادی یکپارچه ایجاد کند. به گفته وی، استفاده از پهپاد برای حفاظت از مناطق “ایده‌آل” است.

تقویت قوانین و فرهنگ‌سازی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به هوشمندسازی یگان دریایی در دولت سیزدهم نیز اشاره کرد که به کاهش خسارت‌ها و افزایش حفاظت منجر شده است. او یادآور شد که در آخرین جلسه شورای عالی محیط زیست به ریاست رئیس جمهور شهید، جرائم و تعرفه‌های محیط زیستی افزایش قابل توجهی یافت. با این حال، سلاجقه فرهنگ‌سازی و مشارکت مردم را مهم‌ترین عامل بازدارنده در تخلفات محیط زیستی دانست.

در این سفر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از واحدهای فروسیلیس ملایر بازدید کرد و پاسگاه محیط‌بانی «یاسین» و سیستم پایش هوشمند منطقه حفاظت شده لشگردر ملایر را افتتاح کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.