تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ - ۱:۲۷ خبرنگار : داود کنعانی
کد خبر : 7936

رافائل گروسی : مذتکرات با ایران باید به نتیجه برسد

رافائل گروسی : مذتکرات با ایران باید به نتیجه برسد
گروسی در مورد تلاش‌ها برای تفاهم با ایران گفت: "امیدوارم بتوانیم این فرآیند را به زودی به پایان برسانیم. ما در تلاشیم تا جلسه‌ای دیگر، شاید ظرف چند روز، اینجا در وین برگزار کنیم تا این موضوع را به نتیجه برسانیم و عملیات بازرسی را آغاز کنیم."

به گزارش الجزيرة، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز چهارشنبه به رویترز گفت که مذاکرات این نهاد با ایران درباره ازسرگیری بازرسی‌ها از سایت‌های هسته‌ای نباید طولانی شود و خواستار پایان یافتن آن در عرض چند روز شد. وی اشاره کرد که ذخایر اورانیوم با غنای بالا همچنان در اختیار تهران است.

همزمان، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که نسخه‌ای از یک گزارش غیرعلنی آژانس را مشاهده کرده که در آن از تصمیم تهران برای تعلیق همکاری با آژانس پس از حمله اسرائیل به ایران در ماه ژوئن ابراز تأسف شده است.

در این گزارش آمده است: “خروج همه بازرسان آژانس از ایران به دلیل نگرانی‌های ایمنی ناشی از حملات نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران، با توجه به وضعیت کلی امنیتی ضروری بود.” این گزارش همچنین افزوده است که “تصمیم بعدی ایران برای تعلیق همکاری با آژانس بسیار تأسف‌بار است.”

مذاکرات برای ازسرگیری بازرسی‌ها آژانس اتمی

گروسی در مورد تلاش‌ها برای تفاهم با ایران گفت: “امیدوارم بتوانیم این فرآیند را به زودی به پایان برسانیم. ما در تلاشیم تا جلسه‌ای دیگر، شاید ظرف چند روز، اینجا در وین برگزار کنیم تا این موضوع را به نتیجه برسانیم و عملیات بازرسی را آغاز کنیم.” او افزود: “واقعاً خوب خواهد بود اگر بتوانیم پیش از هفته آینده بر سر این موضوع به توافق برسیم.”

با این حال، به صورت عملی، بازرسی‌های بین‌المللی در ایران اخیراً از سر گرفته شده است. بازرسان مأموریتی را در نیروگاه بوشهر، تنها تأسیسات تولید برق هسته‌ای فعال در کشور، به پایان رسانده‌اند. این نیروگاه معمولاً در گزارش‌های فصلی آژانس در مورد ایران، مورد بحث قرار نمی‌گیرد زیرا از نظر اشاعه هسته‌ای موضوع بحث‌برانگیزی نیست.

ر در طول جنگ  ۱۲ روزه ، اسرائیل تأسیسات هسته‌ای، سایت‌های نظامی و غیرنظامی را هدف قرار داد و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، رئیس ستاد کل و دانشمندان برجسته هسته‌ای را ترور کرد. ایران نیز با مجموعه‌ای از حملات موشکی پاسخ داد که تخریب بی‌سابقه‌ای را در چندین شهر اسرائیل به جا گذاشت. در ادامه، ایالات متحده نیز با بمباران سایت‌های هسته‌ای ایران در فردو، اصفهان و نطنز به این جنگ پیوست و ادعا کرد که برنامه هسته‌ای تهران را به طور کامل از بین برده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.